تحقیق در مورد حمزه سيدالشهدا 20 ص

تحقیق در مورد حمزه سيدالشهدا 20 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .doc ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 20 صفحه


 قسمتی از متن .doc : 

 

حمزه سيدالشهدا7

به مناسبت پانزدهم شوال؛ هزار و چهارصد و بيست و سومين سالگرد شهادت حمزه سيدالشهد

اشاره:

تاريخ گهربار اسلام مرهون خون­هاي پاك و ارزشمندي است كه نثار اين شجره­ي طيبه گرديده است؛ شهداي گرانقدري كه از آغاز ظهور اسلام تا كنون، از جنگ بدر، احد و احزاب تا شهيدان راه فضيلت عصر حاضر گوهر وجودي خويش را با انديشه­ي ناب محمدي صيقل داده­اند.

پرارزش­ترين فرازهاي تاريخ، صفحاتي است كه از زندگاني اين مردان بزرگ بحث مي­كند، مردان بزرگي كه تاريخشان نيز بزرگ و با عظمت است و شاهكاران خلقت و تاريخ­اند، خصوصاً افرادي كه در سال­هاي اوليه رسالت نبي­ّ مكرّم اسلام9 در كنار آن بزرگوار بوده و بدون واسطه از سرچشمه زلال وحي سيراب گرديدند. در ميان اين گوهران آفرينش نام حمزه سيدالشهدا درخشندگي ديگري دارد. عموي غيور رسول خدا9 كه هم­چون سدي محكم و استوار در برابر امواج توفنده و سيل­آساي مشركين ايستاد و چون شيري شرزه روباه صفتان را به خواري و زبوني واداشت، تا آن­جا كه ملقب به اسدالله شد و درجه والاي سيدالشهد را از آن خود نمود.

حضرت حمزه فرزند عبدالمطلب­ابن هاشم­ابن عبد مناف­ابن قصي...([1]) و هاله بنت اهيب­ابن عبد مناف­ابن زهرةابن كلاب... كه دختر عموي آمنه بنت وهب مادر گرامي رسول خدا9 مي­باشد.([2])

عبدالمطلب از كساني بود كه به سنت ابراهيمي پاي­بند بود و فرزندانش را از ظلم و ستم و امور پست دنيا نهي و به صفات نيك تشويق مي­كرد.([3])

حضرت حمزه بسياري از صفات پسنديده را از عبدالمطلب به ارث برد، چون؛ خوش­خلقي، ايمان راسخ، هوش و درايت، شجاعت، وفاي به عهد، توكل و اطمينان به خداوند و اين در حالي است كه جامعه جاهلي آن زمان مملو از فساد، بت­پرستي، ميگساري، رباخواري، آدم­كشي و ديگر رسوم جاهلي بود.

البته تاريخ در معرفي حضرت حمزه بسيار كوتاهي نموده و نمونه­هاي زيادي از صفات اخلاقي ايشان در دست نيست، امّا به بعض آن­چه در گزارش­هاي تاريخي آمده است، اشاره مي­كنيم:

شجاعت؛ از خصلت­هاي مشهور حمزه كه در جريان اعلام اسلام و همچنين جنگ­هاي صدر اسلام به نمايش گذاشته شد و ابن­هشام از او به عنوان با عزت­ترين و با صلابت­ترين جوانمرد قريش نام مي­برد.([4])

ايمان؛ در گزارش ابن­هشام آمده كه حضرت حمزه پس از بازگشت از شكار به طواف خانه كعبه مي­رفت و آن­گاه به كار ديگري مي­پرداخت. اين خبر روح ديني او را آشكار نموده و تعهد او نسبت به پيوندي كه با خداوند داشت را متذكر مي­شود.([5])

حمايت و پشتيباني از رسول خدا9 در مقاطع مختلف نشان­دهنده­ي ايمان وي نسبت به پيامبر9 و اهداف او مي­باشد.

به هنگام آزار ابوجهل، و همچنين فشارهاي قريش در شعب ابي­طالب، در ماجراي بيعت عقبه و هجرت پس از آن، جنگ­هاي صدر اسلام همه و همه نمونه­هايي از پشتيباني حمزه از رسول خدا9 است. اصالت و ريشه­دار بودن خانواده، محيط سالم خانوادگي، زندگي با شرافت نفس، اثرات مثبت تربيتي بر روح و روان حمزه گذاشته و از او فردي شريف و بزرگوار، و پشتيباني با ايمان و عاشقي صديق و فداكار در راه اسلام و اهداف عاليه ساخته بود.

اظهار اسلام حضرت حمزه1

نسبت به زمان تشرف حمزة­ابن عبدالمطلب به اسلام تاريخ نگاران دچار اختلاف شده­اند، گروهي اسلام او را در سال دوم بعثت([6]) و عده­اي سال ششم([7]) آن ذكر كرده­اند. ابن­اسحاق مي­گويد:

روزي ابوجهل در كنار كوه صفا رسول خدا9 را ديد و او را آزرد و سخنان ناخوشايندي به وي روا داشت و دين او را نكوهيد و رسالتش را تضعيف نمود، و رسول خدا9 هيچ سخني به او نگفت. يكي از كنيزان عبدالله­ابن جدعان كه در بالاي كوه صفا بود ماجرا را شنيد و زماني كه حمزه از صيد برگشت، ـ او هر روز براي شكار به بيرون از شهر مكه مي­رفت و چون از شكار بر مي­گشت به خانه­اش نمي­رفت تا اين­كه به طواف خانه خدا رفته و بعد از آن در كنار محافل قريش مي­ايستاد و با آن­ها گفت و گو مي­كرد ـ كنيز گفت: اي ابوعماره كاش آن­چه را ساعتي پيش از اين، پسر برادرت از ابي الحكم­ابن هشام ديد، مشاهده مي­كردي، ابوجهل به او دشنام گفت و سخناني ناروا نثارش كرد.

حمزه پس از شنيدن اين سخنان خشمگين شد و در مسجد الحرام به سوي ابوجهل رفت كه در ميان مردم نشسته بود. او بالاي سر ابوجهل ايستاد و كمان خود را محكم بر سر او كوفت و او را مجروح نمود. در اين هنگام فردي از قبيله بني مخزوم به ياري ابوجهل برخاسته و به حمزه گفت: تو مردي هستي كه از دين خارج گشته­اي.

حمزه گفت: چه چيز مانع من مي­شود از او ﴿در دفاع از او؟﴾ در صورتي كه برايم روشن شده ﴿كه او بر حق است﴾ و من شهادت مي­دهم كه محمد رسول خداست و آن­چه مي­گويد حق است. به خدا قسم از او جدا نمي­شوم. اگر راست مي­گوييد مرا بازداريد. و اين حادثه باعث شد تا حمزه اسلام خويش را برملا سازد.

در ادامه ابن اسحاق مي­گويد: زماني كه حمزه اسلام خود را آشكار كرد، قريش دريافت كه رسول خدا9 عزت پيدا كرده و قوي شده است. آن­گاه از او دست برداشتند. ([8])

و سپس شعري از حمزه نقل مي­كند به اين مضمون:

سپاس گويم خداوندي را كه قلبم را به سوي دين ناب اسلام هدايت كرد.

ديني كه از سوي پروردگار عزيز آمده، پروردگاري كه نسبت به بندگان آگاه و مهربان است. هرگاه پيام­هاي او براي ما خوانده شود، اشك چشم خردمند استوار فرو ريزد.

آن پيام­هايي كه حضرت محمد9 از مسير هدايت خود با آيات روشن قرآن آورده است.([9])

سيد شرف­الدين و علامه جعفر مرتضي از علماي معاصر در باب اسلام حمزه سخناني گفته­اند كه نشان دهنده­ي ايمان مبتني بر شناخت و معرفت حمزه قبل از اعلان اسلامش


دریافت فایل


تحقیق در مورد حمزه سيدالشهدا 20 ص

تحقیق در مورد حمزه سیدالشهدا 20 ص ,حمزه سیدالشهدا 20 ص,دانلود تحقیق در مورد حمزه سیدالشهدا 20 ص ,حمزه,سیدالشهدا,20,ص

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید