تحقیق درباره سیره حکومتی پیامبر

تحقیق درباره سیره حکومتی پیامبر

این محصول در قالب ورد (WORD) و قابل ویرایش در 25 صفحه تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این فایل و اطمینان از خرید، مطالب چند صفحه آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

يكى از مباحث مهمى كه هم اكنون در جامعه ما مطرح است رابطه دين و حكومت و به مفهوم وسيع تر رابطه دين و سياست است. طرح اين بحث در ميان مسلمين قدمت يكصد ساله دارد اما در بعضى از دوران‏ها طرح آن جدى‏تر و حوزه تأثير اجتماعى آن وسيع‏تر بوده است. در كشور ما نيز از دوران مشروطه و خصوصا پس از دوره استبداد رضاخانى و به ويژه در آستانه تشكيل نهضت اسلامى و پس از پيروزى انقلاب اسلامى اين بحث مورد توجه و اظهار نظرهاى گوناگون قرار گرفته است. سوال اساسى اين بحث آن است كه آيا از دين اسلام انتظار دخالت در سياست و حكومت مى‏رود يا دين ذاتا بيانگر امورى است كه هدايت معنوى و سعادت اخروى انسان را تأمين خواهد كرد؟ به تعبير روشن‏تر، آيا سياست، حكومت جزئى از ذات دين است كه نپرداختن به آن نقص دين محسوب شود و اداره امور اجتماعى بدون توجه به رهبردهاى دين حكومتى غير دينى بلكه ضد دينى محسوب شود يا اين كه اين امور همه از مباحث عقلايى است كه دين در اين باره رسالتى ندارد و جامعه خود بايد در اين زمينه ها به رتق و فتق امور بر اساس تشخيص اصلح بپردازد؟

انديشوران اسلامى در اين زمينه ديدگاه‏هاى يكسانى ارائه نكرده‏اند، جداى از دو ديدگاه نفى و اثبات كامل ديدگاه‏هاى ميانه و تفصيلى ديگرى نيز مطرح گرديده است.

روشن است كه اين مبحث به جهت عدم سابقه تاريخى ممتد و محدود بودن نگارش‏هاى تحقيقى و مستقل، نيازمند بالندگى و عمق هرچه بيشتر است، خصوصا كه طرح جدايى دين از حكومت و سياست بجز طرح علمى، دست آوزى دو گروه «حاكمان بى دين و سودجو» و «دين داران رفاه طلب و بى حال» نيز قرار گرفته است، به طورى كه مخاطبان امام خمينى(ره) در طرح مبحث آميختگى دين و سياست غالبا همين دو گروه بودند.

 

از جهت تاريخى على عبدالرازق نويسنده پرآوازه مصرى در كتاب «الاسلام و اصول الحكم» به طرح تفصيلى جدايى دين و خلافت پرداخت، كتاب وى گرچه اولين نبود مهم‏ترين بود و موجب واكنش‏هاى گسترده و شديدى از سوى جامعه دينى و علماى الازهر شد.

پس از وى نيز افرادى ديدگاه وى را دنبال كردند. اين ديدگاه جديدا از سوى بعضى از روشنفكران شيعى هم مورد تعقيب و حمايت قرار گرفته است، مهندس مهدى بازرگان و دكتر مهدى حائرى يزدى از اين گروه محسوب مى‏شوند.

در اين نوشته بدون قضاوت در يكسانى كامل ديدگاه افراد پيش گفته به يكى از مهم‏ترين دلايل مشترك آنان درباره جدايى ذات دين از حكومت پرداخته مى‏شود.

اين دليل را مى‏توان ارائه تفسيرى غير دينى از حكومت پيامبر اكرم(ص) و امير مومنان(ع) ناميد. البته در اين مسئله كه حكومت پيامبر(ص) به رسالت ايشان ارتباطى نداشته است به شواهد قرآنى نيز پرداخته و به آيات و بعضى از احكام شرعى كه محتملا منصب الهى حكومت را اثبات مى‏كند نيز پاسخ گفته شده است. در ابتدا به ديدگاه اينان درباره نوع حكومت پيامبر و سيره حكومتى ايشان اشاره مى‏كنيم، سپس به ذكر دلايل و شواهد تاريخى موافق و مخالف اين نظريه را ذكر مى‏كنيم و آنگاه به بررسى آن خواهيم پرداخت.


دریافت فایل


تحقیق درباره سیره حکومتی پیامبر

تحقیق درباره سیره حکومتی پیامبر, سیره حکومتی پیامبر, پیامبر

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید