تحقیق در مورد نظر سنجي تلفني از مردم

تحقیق در مورد نظر سنجي تلفني از مردم

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل :  .DOC ( قابل ويرايش و آماده پرينت )

تعداد صفحه : 15 صفحه


 قسمتی از متن .DOC : 

 

‏نظرسنجي تلفني از مردم درباره محله‌ها

‏رفتارها- ‏يكي از ابعاد محله گرايي ‏احساس تعلق افراد به يك محله و ارزيابي ايشان از اين مفهوم است. مرکز مطالعات ‏وتحقیقات روزنامه همشهری تحقيقي را در اين زمينه انجام داده ‏است.

‏پيشگفتار

‏پیدایش محله های نوساز وتازه شکل گرفته ‏بخشي از فرایند شتابناك توسعه در بیشتر شهر هاست. اين فرآيند در ایران خارج از ‏ضابطه واصول شهرسازی شكل گرفت و شرایط را به گونه ای تغییر داد که منجر به حذف محله ‏های اصیل و قدیمی، به خصوص در شهر تهران، شد.

‏در شهرهای سنتی، کوچه ومحله به عنوان اولین رکن شهر به حساب مي‌آيد. هر محله، ‏سنتا، دارای تاریخچه، سابقه و معروف به نامی‏ ‏ است که برگرفته از موقعیت منطقه‌اي ‏آن، موقعیت صنفی محله، یا موقعیت و معروفیت افراد آن محله‏ ‏ بوده است،( همان طور که ‏از اسامی محله های تهران قدیم برمی آید محله طیب، محله گود، محله بازار،محله ‏بارفروش هاو ....) این محلات هر کدام دارای قوانین نانوشته ای بودند که حافظ و مبلغ ‏آن بزرگترهای محل بودند وتخطی ازآنها مساوی با انزواي خاطي يا اخراج وي از محله ‏بود؛ حتی جاهلان وافرادی که شاید به نحوی جزو اشرار به حساب مي آمدند در حریم محله ‏خود حرمت ناموس وهمسایگان و آن قوانين نانوشته را حفظ مي كردند و مطیع قوانین محله ‏شان بودند.

‏اهالي محل يا اصطلاحا "بچه محل ها" تحت تاثير نظام هاي حمايتي و نظارتي فوق ‏الذكر (همان قوانين نانوشته) هويت‏ ‏ فرهنگی واحدي مي‌يافتند، به محله خود احساس تعلق ‏مي كردند، در فرآيندهاي ارتباطات محلي ارزش هاي خاصي را دروني مي كردند، و به شيوه ‏هاي سنتي در فعاليت هاي محلي مشاركت مي كردند.

‏گذشته از اين، میان شناخت تعاملی بسیار قوی در بين افراد ساکن در یک محله برقرار ‏باعث مي شد تا بسياري از مشکلات جمعي محل و مسائل فردي اهالی در محل، حل شود و ‏اختلافات توسط معتمدان و ریش سفید محل فیصله یابد،

‏در هر مراسمی قبل از هر كس ديگر ساکنان محله دعوت می شدند. ورود و سكونت افراد ‏جدید در محل مبتني بر و دست كم متاثر از تفاهم عمومي و صلاحدید ریش سفیدان محل بود. ‏هر محله دارای حدود و مرزی بود و افراد درحین گذر از محله کاملا زیر نظر بودند.

‏خروج ساکنان محل از محله به مثابه خارج شدن از موطن شان بود و با رفتن از آن جا ‏هرگز روابط شان با هم قطع نمی شد. اغلب ساکنان محلات بیشتر از دو نسل را در آن جا ‏گذرانده بودند و در نهایت محله برای هر فرد به غیر اززادگاه، هویت ش بود که نسبت به ‏آن تعلق خاطر عمیقی داشت.

‏در این باب به غیر از سفارش بزرگان دین‏ ‏ که به حفظ حرمت همسایگان تاکید کرده ‏اند: " الجار ثم الدار"،‏ ‏ به مثل های بسیاری نیز در فرهنگ محاوره تهرانی ها بر می ‏خوریم :"همسایه خوب از فامیل نزدیک تراست." و...

‏با توسعه شهر نشینی و مهاجرت به سوی تهران تا حدود زیادی محله هاي موجود دستخوش ‏تغییر و محله هایی جدیدی ایجاد شدند که از شاخص های محله های قدیمی کاملا فاصله ‏داشتند. بسياري از محلات جديد حتي بي توجه به شاخص هاي ژئولوژيك شهر تهران شكل ‏گرفته اند.

‏به عنوان مثال می توان به بافت قدیمی شهر تهران اشاره کرد که بر اساس تجربه ‏ساکنان اولیه این شهر دور از گسل های آن احداث شده بود در صورتی که اغلب محله های ‏نوظهور شهر تهران بر روی گسل ها یا درکنار آن ها قرار دارند.

‏جدا از تغییر در بافت محله های تهران در فرهنگ ورفتارهای اجتماعی مردم این شهر ‏نیز تغییرات اساسی حاصل شده است. در حال حاضر شاید در کمتر محله ای بتوان آشنایی و

‏ارتباط همسایگان با یکدیگر را سراغ گرفت.

‏البته ناگفته نماند که فرهنگ همسايگي در محلات قديمي تهران نيز دچار تغيير شده ‏است، اگر چه هنوز در برخي از آن ها گوشه هایی از آن روزگار‏ ‏ را مي توان یافت ولمس ‏کرد.

‏مفهوم محله، اگر بخواهيم زبان جامعه شناختي را بكار بگيريم، مبتني بر خلط و در ‏هم آميختگي نقش ها و مبتني بر روابط عاطفي و نظام هاي سنتي ست.

‏اين ويژگي در تعارض بنيادين با ساختار شهرهاي مدرن قرار دارد. به عبارت ديگر، ‏اگر بناي بر احياي نظام محله اي يا محله گرايي، به عنوان يك نظام رفتاري و تعاون ‏جمعي، داريم لازم است اين معنا را با مفهوم "مشاركت" نزديك سازيم.

‏چكيده:

   ‏طرح نظرسنجي حاضر، ‌پژوهشي در ارتباط ‏با محله گرایی و هم محله ای نظرات مردم درباره آن است. يافته هايي از اين طرح به ‏دست آمده است كه در اين بخش،‌به مهمترين نکته هاي آن پرداخته شده است.

1.  38% ‏پاسخگويان مردان و62% را زنان تشكيل داده اند.

2. 15% ‏از پاسخگويان داراي مدرك كارشناسي و بالاتر و42% داراي مدرك ديپلم و4% ‏بي‌سواد هستند.

3. ‏از ميان پاسخگويان 18% درگروه سنی 21-25 سال و 6% درگروه سنی 46-50 سال قرار ‏دارند  .

4. 75% ‏از پاسخگويان محله خاصی را به عنوان محله خود بیان کرده و25% ایشان محله


دریافت فایل


تحقیق در مورد نظر سنجي تلفني از مردم

تحقیق در مورد نظر سنجي تلفني از مردم ,نظر سنجي تلفني از مردم,دانلود تحقیق در مورد نظر سنجي تلفني از مردم ,نظر,سنجي,تلفني,از,مردم

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید