دینا فایل / پاورپوینت حوزه مطالعهمعني
پاورپوینت حوزه مطالعهمعني
پاورپوینت حوزه مطالعهمعني
در قالب ppt و در 10 اسلاید، قابل ویرایش.
بخشی از متن پاورپوینت:
فرضيهي نامگذاري:
افلاطون «واژه» را واحد معني ميدانست، معتقد بود كه واژه به چيزي در جهان خارج دلالت ميكند.
به عبارت سادهتر، هر واژه «برچسبي» است براي چيزهايي در اطراف ما.
افلاطون رابطهي ميان «واژه» و آن «چيزي» را كه در جهان خارج است، رابطهاي مستقيم و طبيعي ميداند.
شخص «چيز»ي را در جهان خارج ميبيند كه طبيعتاً نامي دارد. وي اين نام را ياد ميگيرد و براي اشاره به آن «چيز» به كار ميبرد.
به اين فرضيه، سه ايراد عمده وارد است.
نخست: رابطهي ميان «واژه» و «چيزي» در خارج از زبان مستقيم نيست. ما ميتوانيم در وسط يك بيابان برهوت دربارهي درخت، آب خنك و رودخانه صحبت كنيم كه در اطرافمان نيست.
دوم: چنين رابطهاي طبيعي نيست، زيرا اگر اين رابطه طبيعي ميبود، تنها يك زبان در دنيا وجود ميداشت.
ارسطو: اين نارسايي ديدگاه استادش را تصحيح كرد و چنين رابطهاي را قراردادي دانست.
رابطهي ميان «واژه» و «چيز»ي در جهان خارج قراردادي است و اهل زبان «واژه» را براي اشاره به «چيزها» وضع كردهاند.
سوم: بسياري از واژهها به «چيزي» در جهان خارج اشاره نميكنند. مثل: اژدها، ديو، سيمرغ
پالمر: مثلاً در مورد فعل «دويدن»، معلوم نيست افعال به چه «چيزي» اشاره دارند. فقط حركت سريع پاها؟ يا حركت دستها؟ تغيير مكان؟ سرعت؟
فرضيهي تصور ذهني:
فرضيهي نامگذاري ميان واژهها و مصداقهاي جهان خارج رابطهاي مستقيم در نظر ميگرفت.
آگدن و ريچاردز فرضيهاي را مطرح ميكنند كه صورتهاي زباني را از طريق تصور ذهني به مصداقهاي جهان خارج مرتبط ميسازد.
رابطهي ميان نماد و مصداق غيرمستقيم است و دلالت ميان اين دو تحقق نمييابد.
نماد بر تصور ذهني و تصور ذهني بر مصداق دلالت دارند.
نماد از ديدگاه آگدن و ريجاردز به سطح جمله تعلق دارد و نه پاره گفتار.
نماد چيزي شبيه دال و تصور ذهني چيزي شبيه به مدلول است.
نشانهي زباني حاصل جمع نماد و تصور ذهني از ديدگاه آگدن و ريچاردز به حساب ميآيد.
مصداق در مطالعهي معني از اهميتي ثانوي برخوردار است، زيرا به زبان مربوط نيست.
ما مجبوريم به وجود چيزي درون ذهنمان قايل باشيم.
پياژه: مغز انسان اطلاعات را از جهان خارج در خود انبار ميكند.
رابطهي ميان مصداق و اطلاعات انباشته شده در مغز آدمي مستقيم نيست، زيرا اگر چنين ميبود، نبايد تصوري مثلاً از اژدها در ذهنمان پديد ميآيد.
از سوي ديگر، بسياري از مصداقها، نماد ندارند، يعني برايشان واژهاي انتخاب نشده است. مثلاً، پيچ باز و بسته كردن دريچه كولر.
افلاطون «واژه» را واحد معني ميدانست، معتقد بود كه واژه به چيزي در جهان خارج دلالت ميكند.
به عبارت سادهتر، هر واژه «برچسبي» است براي چيزهايي در اطراف ما.
افلاطون رابطهي ميان «واژه» و آن «چيزي» را كه در جهان خارج است، رابطهاي مستقيم و طبيعي ميداند.
شخص «چيز»ي را در جهان خارج ميبيند كه طبيعتاً نامي دارد. وي اين نام را ياد ميگيرد و براي اشاره به آن «چيز» به كار ميبرد.
به اين فرضيه، سه ايراد عمده وارد است.
نخست: رابطهي ميان «واژه» و «چيزي» در خارج از زبان مستقيم نيست. ما ميتوانيم در وسط يك بيابان برهوت دربارهي درخت، آب خنك و رودخانه صحبت كنيم كه در اطرافمان نيست.
دوم: چنين رابطهاي طبيعي نيست، زيرا اگر اين رابطه طبيعي ميبود، تنها يك زبان در دنيا وجود ميداشت.
ارسطو: اين نارسايي ديدگاه استادش را تصحيح كرد و چنين رابطهاي را قراردادي دانست.
رابطهي ميان «واژه» و «چيز»ي در جهان خارج قراردادي است و اهل زبان «واژه» را براي اشاره به «چيزها» وضع كردهاند.
سوم: بسياري از واژهها به «چيزي» در جهان خارج اشاره نميكنند. مثل: اژدها، ديو، سيمرغ
پالمر: مثلاً در مورد فعل «دويدن»، معلوم نيست افعال به چه «چيزي» اشاره دارند. فقط حركت سريع پاها؟ يا حركت دستها؟ تغيير مكان؟ سرعت؟
فرضيهي تصور ذهني:
فرضيهي نامگذاري ميان واژهها و مصداقهاي جهان خارج رابطهاي مستقيم در نظر ميگرفت.
آگدن و ريچاردز فرضيهاي را مطرح ميكنند كه صورتهاي زباني را از طريق تصور ذهني به مصداقهاي جهان خارج مرتبط ميسازد.
رابطهي ميان نماد و مصداق غيرمستقيم است و دلالت ميان اين دو تحقق نمييابد.
نماد بر تصور ذهني و تصور ذهني بر مصداق دلالت دارند.
نماد از ديدگاه آگدن و ريجاردز به سطح جمله تعلق دارد و نه پاره گفتار.
نماد چيزي شبيه دال و تصور ذهني چيزي شبيه به مدلول است.
نشانهي زباني حاصل جمع نماد و تصور ذهني از ديدگاه آگدن و ريچاردز به حساب ميآيد.
مصداق در مطالعهي معني از اهميتي ثانوي برخوردار است، زيرا به زبان مربوط نيست.
ما مجبوريم به وجود چيزي درون ذهنمان قايل باشيم.
پياژه: مغز انسان اطلاعات را از جهان خارج در خود انبار ميكند.
رابطهي ميان مصداق و اطلاعات انباشته شده در مغز آدمي مستقيم نيست، زيرا اگر چنين ميبود، نبايد تصوري مثلاً از اژدها در ذهنمان پديد ميآيد.
از سوي ديگر، بسياري از مصداقها، نماد ندارند، يعني برايشان واژهاي انتخاب نشده است. مثلاً، پيچ باز و بسته كردن دريچه كولر.
حوزه مطالعهمعني, دانلود پاورپوینت حوزه مطالعهمعني, پاورپوینت در مورد حوزه مطالعهمعني, تحقیق حوزه مطالعهمعني, پاورپوینت درباره حوزه مطالعهمعني, پاورپوینت راجع به حوزه مطالعهمعني, پاورپوینت آماده حوزه مطالعهمعني, تحقیق در مورد حوزه مطالع,,,
فایل های جدید
یکی از تب ها رو انتخاب بکنید