پاورپوینت اماده; بررسی معماری و بنای زيگورات چغازنبيل

پاورپوینت اماده; بررسی معماری و بنای زيگورات چغازنبيل

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 25 اسلاید

بررسی معماری و بنای زيگورات چغازنبيل مقدمه تقيريباً نيم قرن پيش، يكي از زمين‌شناسان اين شركت، آجر كتيبه‌داري را كه از چغازنبيل يافته بود، براي سرپرست هيات باستان‌شناسي مستقر در شوس برد و به اين ترتيب اين دين ادا شد. خواندن اين كتيبه امكان شناخت شهري را فراهم مي‌كرد كه توسط اونتاش ـ گال ـ Untash-Gal، پادشاه ايلام ساخته شده بود. او در اواسط قرن سيزدهم قبل از ميلاد، پادشاهي مي‌كرد و پايتخت او شهر شوش بود. زيگوارت چغازنبيل، در حال كشف حجاب از دنيايي است كه در دامنه‌هاي اين زيگوارت مخفي بوده و هرگز به ذهن كسي خطور نكرده بود. موضوع كلي، همين پرده‌برداري از چنين دنيايي است. نگرشي تاريخي حدود اواسط قرن سيزدهم قبل از ميلاد، پشته وسيعي كه بيش از 30 متر از رودخانه آب ـ دز، يكي از شعبات كارون را از مسير مستقيم خارج و به آن قوس مي‌دهد، توسط شاه ايلام اونتاش ـ گال انتخاب شد تا در آن شهركي مذهبي بنيان گذاشته شود و تبديل به مركزي زيارتي براي مردم ايلام گردد. اين شهرك دور ـ اونتاش ناميده شد كه چنين نامي برگرفته از نام بنيانگذار آن بود.
بين شوش، كه در آن زمان پايتخت ايلام بود و اين پديده نوين كه در جنوب شرقي آن قرار داشت، حدود 30 كيلومتر، يعني يك روز كاروان‌رو، فاصله است. مسير مشابهي نيز دور ـ اونتاش را به شهر هيدالو ـ Hidalu، كه در نزديكي شهر شوشتر امروزي قرار دارد، متصل مي‌كرد. اين شهر در كنار رود كارون، اندكي پس از خروج اين رود از كوهساران به طرف دشت سوزياناي قديم بنا شده بود. درباره نوع زندگي اين شهر در زمان ساسانيان يا قرن‌هاي بعد از آن و ورود اسلام، هيچ نوع شواهدي در دست نيست. فقط در قرن هفدهم ميلادي، يكي از حاكمان كوچك محلي، روي ديوار بيروني شمال شرقي و در بالاي آبكندهاي عميق، اقامتگاه كوچكي براي خود مي‌سازد كه به چشم‌انداز وسيع دره آب ـ دز مسلط بوده است. از اين خرابه كوچك تكه‌اي از سفال لعاب‌دار با زمينه‌اي به رنگ سفيد و نقوش آبي رنگ و يك قطعه دستبند شيشه‌اي الوان به دست آمد.
سكوتي كه شهر مغضوب و مخلوع از پا درافتاده را در بر گرفته بود، يك بار ديگر قبل از رسيدن باستانشناسان شكسته مي‌شود و آن هنگامي است كه يك سياستمدار غربي ظاهراً مقامي در دزفول داشته است، براي رسيدن به اين شهر از چغازنبيل مي‌گذرد و احساس مي‌كند كه استعداد و قريحه كاوشگري دارد. مي‌گويند كه كارگران او روزها و روزها براي حفر زاويه غربي برج سماجت به خرج داده‌اند. بديهي است كه فقط در خشت خام كلنگ زده و آن را زير و رو كرده‌اند. اين زخم را هنوز هم زيگورات بر تن خود دارد. زيگورات شهرسازان اونتاش ـ گال براي بناي شهر جديد، پشته‌اي را انتخاب كردند كه در نزديكي ساحل يك رود قرار داشت. شكل طبيعي اين رود نيز در شكل كلي جديد تاثير مي‌گذاشت. اين شهر در نيمه راه دو مجتمع انساني قرار مي‌گرفت كه از بزرگترين مجتمع‌هاي مسكوني ايلامي بودند. اين مكان‌يابي به نحوي انتخاب شده بود كه بر تمام دشت اشراف داشت تا جايي كه وقتي هوا صاف و شفاف بود، مي‌شد هم شوش پايتخت را از آن ديد و هم شهر بزرگي را كه قبلاً از شوشتر كنوني در اين مكان بوده است. بخش عظيمي از اين سلسله تپه‌ها، كه حاشيه‌اي براي موقعيت استقرار شهر هستند، هم به خط سير ديوار بيروني شهر تحميل مي‌شده است و هم به ديواري كه تمنوس [شهر مقدس] را محدود مي‌كرد.

دریافت فایل


پاورپوینت اماده; بررسی معماری و بنای زيگورات چغازنبيل

بررسی معماری و بنای زيگورات چغازنبيل

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید