پاورپوینت آماده; بررسی انواع ارقام لیمو ترش و خواص داروئي ليمو ترش

پاورپوینت آماده; بررسی انواع ارقام لیمو ترش و خواص داروئي ليمو ترش

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 25 اسلاید

عنوان تحقيق: بررسی انواع ارقام لیمو ترش و خواص داروئي ليمو ترش تاريخچه مركبات در ايران ورود مركبات درايران به جزگونه بالنگ،سابقه اي حدود400ساله دارد. به استناد مدارك تاريخي،ايران دروازه خوج مركبات از اسيا به ساير مناطق دنيا بوده است.
محصولات مركبات عبارت اند از:(انواع پرتغال ها ،نارنگي ها،ليموها،لايم ها،گريپ فروت و...)



تاريخچه ليمو ترش در ايران
گرچه قريب به 400 سال پيش از تولد مسيح ، تئو فراست از ليمو سخن گفت ، اما تنها در قرن چهارم ميلادي ، هنگامی که جنگجويان مسيحي در جنگهاي صليبي به فلسطين رسيدند، ليمو را ديدند که در باغهاي آن سرزمين کشت شده بود

ليمو ترش(citrus limon burm) درخت ليمو بومي شرق هيماليا و هند هستند و عقيده بر اين است كه دورگ ناشي از تلاقي لايم و بالنگ باشد چون به گونه بالنگو بادرنگ شباهت نزديكي دارند پراكندگي اين گونه در مناطق خشك و نيمه خشك درنواحي نيمه گرمسيري با دماي زمستان بالاتراز 4-درجه سانتي گراد مشاهده ميشود . درختان اينگونه نسبت به ساير گونه هاي مركبات حساسيت بيشتري به دماي پايين دارند همچنينبه دليل حساسيت به بيماريهاي قارچي و رشد جلبك در مناطق نيمه گرميسري ياگرمسيي مرطوب رشد خوبي ندارد.به علاوه كيفيت ميوه خصوصابافت داخلي پوست در مناطق مرطوب ضعيف است.درختاناين گونه قوي بوده ،در مناطق گرمسيري داراي رشد عمومي خصوصا در دوران جواني هستند. شاخه هانيز اغلب پر تيغ و داراي گلهاي قرمز كامل است. پر تيغي به نوع رقم ، شرايط رشد و سن درخت بستگي دارد. در بيشتر مناطق كه ليمو كشت ميشود ميوه در سراسر سال ديده ميشود. البته اين باردهي بستگيبه رقم و عوامل محيطي دارد.
ميوه بيشتر ليموها هم در تابستان وهم در پائيزيا زمستان قابل كشت است. به جز ليموهايي كه به عنوان پايه استفاده ميشود سه گروه بزرگ ليمو شناخته شده است. اين گروها شامل دسته هاي فمينولا،ورما وسيسيلي ين هستند. بعضي ارقام ليمو بذر دار و برخي بي بذر بوده و درصد چند جنيني بين 100-0درصد متغير است. از مهمترين ارقام متداولدر ايران رقم محلي؛اوركا و ليبسون است كه اين دو دسته آخر سيسيلي بوده و حائز اهميت اقتصادي هستند.
الف- رقم اوركا:از ارقام مهم ليمو در امريكا و استرالياست و طي سالهاي 34-1342وارد ايران شد و در جنوب كشت شد. تراكم اين رقم در ميناب فراوان است. اين رقم از نهالهايي كه زسيسيل در سال 1858به كاليفرنيا برده شده بودند،تهيه شد.مقاومت به يخ بندان انها پائين است.ميوه اندازه متوسط تا كوچك داشته و وجود يك برجستگي در نوك ميوه مشخصه ان است. پوست ميوه اوركا تا حدودي خشن تر از ليسبون بوده و بر جستگي نوك ميوه نيز از ليسبون كوچك تر است. كيفيت ميوه در نواحي ساحلي عالي بوده و كمتر از 9 بذر در آن توليد ميشود. در ايران اين رقم معمولا بي بذر است و ضخامت پوست ميوه متوسط و صاف،گوشت زرد متمايل به سبز داشته و خيلي اسيدي است. درختان ان به علت تاج باز به افتاب سوختگي حساس هستند. ميوه ها در نوك درخت تشكيل شده و همه سال اور هستند. ليمو اوركا جزء ارقام زود رس و پر محصول محسوب ميشود. ب-رقم ليسبون: رقم ليسبون نيز در سالهاي 43-1342وارد ايران شد و ميوه ان شباهت زيادي به ارقام اوركا داد. ميوه ها داراي اندازه متوسط،بيضوي كشيده باقاعده مخروطي و گردن نا مش

دریافت فایل


پاورپوینت آماده; بررسی انواع ارقام لیمو ترش و خواص داروئي ليمو ترش

بررسی انواع ارقام لیمو ترش و خواص داروئي ليمو ترش

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید