پاورپوینت آماده; فلج اطفال

پاورپوینت آماده; فلج اطفال

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 15 اسلاید

بسم الله الرحمن الرحیم فلج اطفال فلج اطفال چيست؟

يك بيماري خطرناك و ويروسي است كه با دامنه اي قابل تغيير ازعفونت بدون علامت است كه دستگاه عصبي ودستگاه گوارش را درگير ميكند و ستون مهره ها يا دستگاه تنفسي را هدف ميگيرد.
ويروس فلج اطفال از راه دستگاه گوارش وارد بدن شده و سپس بعد از اينكه خود را درگل و بيمار تكثيركرده و به جريان خون وارد شده و پس از وارد شدن به اعصاب تعدادي از سلولهاي آنرا از بين برده و در نتيجه انتقال پيامهاي عصبي مغز به اندامها را مختل ميكند .







علت و راههای انتقال بيماري فلج اطفال :

اين بيماري ناشي ازعفونت با پروويروس ميباشد.
راه انتقال اين ويروس ازطريق دهاني- دهاني و يا مدفوعي-دهاني مي باشد .
مصرف فلج اطفال درزمانهاي مختلف:

واكسن خوراكي به ترتيب در زمان تولد،2ماهگي،4ماهگي ،6ماهگي، 18ماهگي به كودك خورانده ميشود. يك بار مصرف واكسن 50 درصد و سه بار مصرف واكسن 95 ايمني را ايجاد ميكند. البته از آنجايي كه اين بيماري در برخي ازكشورها شدت دارد، در چنين مناطقي براي ريشه كني بيماري حتي به كودكان تا 5 سالگي 13بار واكسن تزريق ميكنند.

دوره کمون فلج اطفال:

علائم اين بيماري شبيه آنفلونزا بوده و بين 9 تا 12 روز ميباشد و تا زمان ايجاد فلج بين 11 تا 17 روز طول ميكشد. البته مهمترين نكته در ارتباط با بيماري كه بايد از آن اطلاع داشت انست كه تظاهرات باليني عفونت با ويروس فلج اطفال ازيك بيماري ناپيدا وغيرمشخص تا فلج شديد و مرگ قابل تغييراست . ريخت شناسي:

ويروس فلج اطفال اساسا باعث درگيري نورونهاي حركتي و اعصاب ميشود، تخريب نورونها با ترشح شدن سلولهاي التهابي مي شود. اين ضايعات به طور مشخص در ماده خاكستري نخاع و اعصاب يافت ميشود .
واكسن خوراكي يا واكسن تزريقي:

واكسن خوراكي فلج اطفال بر واكسن تزريقي ترجيح داشته ميشود. چون نه تنها ايمني گوارشي بهتري را ايجاد ميكند بلكه فاقد اثرات جانبي ازطريق انتقال ويروس ضعيف شده است و مصرف آن نيز ساده بوده وهزينه كمتري را نسبت به تزريقي دارد. مراحل بيماري :

بيماري فلج اطفال شامل مرحله كوچك و بزرگ ميباشد كه مرحله كوچك با ورود ويروس به داخل خون ميباشدكه با علائمي مانند تب، بي اشتهايي، استفراغ و شكم درد همراه بوده اين علائم 1 تا 3 روز طول ميكشد و سپس يك بهبودي موقت 2تا 5 روزه ايجاد ميشود، به دنبال اين بهبودي موقت مرحله بزرگ بيماري آغاز ميشود، در مرحله بزرگ بيماري دوباره تب، استفراغ، سفتي گردن، علائم تحريك و افزايش سلولهاي التهابي در مايع نخاعي ايجاد ميشود. پس از آن فلج عضلات آغاز شده كه شدت عضلات بسيار قابل تغيير است و از فلج در قسمتي ازيك عضله تا فلج كلي 4 اندام متغيراست كه فلج از نوع شل و غيرقرينه ميباشد. واكنشها نيز ابتدا شديد است ولي درنهايت از بين ميروند . دوزههاي واكسنها :
برنامه واكسيناسيون جهت كودكان زير 7سال كه به موقع مراجعه نكردند :

واكسن خوراكي به ترتيب در بدو تولد، 1ماه، 6ماه تا 1سال پس از اولين نوبت و همچنين در سن 6 سالگي به كودك خورانده ميشود .

پيش آگاهي:

ميزان كشندگي فلج اطفال فرم فلجي معمولا كمتر از 5 د

دریافت فایل


پاورپوینت آماده; فلج اطفال

فلج اطفال

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید