پاورپوینت آماده; بررسی آسیب پذیری خط آهن درهنگام زلزله وارائه راهکارهای اساسی کاهش خسارات

پاورپوینت آماده; بررسی آسیب پذیری خط آهن درهنگام زلزله وارائه راهکارهای اساسی کاهش خسارات

مطالب اسلایدهای ابتدایی این پاورپوینت به شرح زیر است

 


تعداد اسلاید : 16 اسلاید

با توجه به اینکه در توسعه شبکه هاي حمل و نقل، جاده و راه آهن از مناطق با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت عبور می نماید و نیز با توجه به اینکه بسته به کوهستانی و دشت بودن منطقه، آب و هواي گرم و خشک، معتدل، سرد و مرطوب داشتن، تحت معرض مخاطرات متفاوتی از قبیل زمین لرزه، لغزش زمین ، ناپایداري دامنه ها و مخاطرات جوي قرار دارد. مقدمه : شبکۀ را ه آهن با توجه به گستردگی آن و عبور از مناطق با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و آب و هوائی متفاوت، تحت تأثیر مخاطرات و بلایاي طبیعی زمین قرار می گیرد مخاطرات زمین و بلایاي طبیعی مؤثر در سیر و حرکت قطارها: الف- تعریف مرزهاي خطر بر اساس میزان و شدت نیروهاي طبیعی (وضع مقررات)
ب - اندازه گیري و ایجاد سیستم کنترلی مناسب جهت تشخیص زمان تبدیل فرایند طبیعی به حادثه
ج- استقرار و پیاده سازي سامانه مناسب در شبکه راه آهن در جهت تشخیص زمان خطر و توقف قطارها (وضع مقررات)
د- مطالعه روشهاي مقاومسازي و پیشگیري و اجراي آنها در خصوص نحوه پیشگیري از آثار مخرب بلایاي طبیعی بر روي شبکه راه آهن لازمست براي تک تک مخاطرات چهار گام اساسی زیر طی شود: زمین لرزه و زلزله جزء بلایاي طبیعی است که بیشترین آسیب را به سازهها و شریانهاي حیاتی و در یک عبارت ساده به مصنوعات بشري وارد می سازد. به همین دلیل در سازه ها و شریانهاي حیاتی، بارهاي ناشی از زلزله را تخمین زده و در طراحی آن منظور می نمایند. در شبکۀ راه آهن نیز براي طراحی ساز هها، پلها و ابنیه مسیر با استفاده از آئین نامه ها و استانداردهاي خاصی بارهاي ناشی از زلزله را منظور مینمایند. زمین لرزه و زلزله: آسیب هاي ناشی از زلزله بر روي راه آهن را می توان در شش گروه طبقه بندي نمود:
الف- آسیب هاي وارده بر سازه هاي ابنیه مسیر از قبیل پلها، تونلها
ابنیه مسیر راه آهن در هنگام وقوع زلزله بسته به جنس مصالح بکار رفته در ساخت آنها و سیستم سازه اي آنها (ابنیه با مصالح بنایی، با سیستم مقاوم در برابر بارهاي جانبی، ابنیه مقاوم سازي شده و ...) تحت تاثیر بارهاي جانبی ناشی از زلزله قرار می گیرند. در خصوص تک تک ابنیه ها لازم است .مطالعات جامعی جهت ارزیابی وضعیت موجود صورت گیرد و با توجه نوع سازه اي آن تصمیم گیري اساسی صورت گیرد.





شکل 1- نمونه اي از آسیبهاي سازه اي در پایه پلها در هنگام زلزله (زلزله سانفرانسیسکو)
آسیب هاي ناشی از زلزله: ب- آسیب هاي وارده بر ساختمانهاي ایستگاهها
ساختمانهاي ایستگاهها به جهت بهره برداري 24 ساعته و حضور دائم مسافرین در آنها جزء ساختمانهاي با اهمیت ارزیابی می شوند. ساختار سازه اي آنها بایستی مطابق استانداردهاي موجود طراحی و اجرا شود تا در حین وقوع زلزله آسیب هاي کمتري بر آنها وارد شود . با توجه به داشتن سایه بانهاي طره اي طویل در آنها استفاده از سیستم هاي سبک از قبیل سازه هاي فضاکار توصیه می گردد .

ج- آسیب هاي وارده بر سیستم زهکشی مسیر
وجود درناژها و سیستم هاي زهکشی در مسیر هاي راه آهن باعث می شود که آبهاي زیرزمینی در جهت مناسب هدایت شده و از وارد ساختن فشارهاي جانبی بر بستر خط آهن و یا نفوذ آنها بر گاباري مسیر جلوگیري نماید . د- آسیب هاي وارده بر ترانشه ها و خاکریزها زمین لغزش
زمین لغزش و رانش زمین که ب

دریافت فایل


پاورپوینت آماده; بررسی آسیب پذیری خط آهن درهنگام زلزله وارائه راهکارهای اساسی کاهش خسارات

بررسی آسیب پذیری خط آهن درهنگام زلزله وارائه راهکارهای اساسی کاهش خسارات

کتاب ، جزوه

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید