پرسشنامه سنجش میزان اشباعیت بازار(صنعت) مواد غذایی

پرسشنامه سنجش میزان اشباعیت بازار(صنعت) مواد غذایی

این پرسشنامه در مجموع شامل 41 سؤال می باشد که در ابتدا مقدمه ای برای مشخص نمودن موضوع مورد پرسش آورده شد و پس از آن سؤالات تخصصی مطرح گردید. اين بخش که به فرضیه‌های تحقیق اختصاص دارد، شامل 41 سؤال است. در طراحي اين قسمت سعي شده است که سئوالات پرسشنامه تا حد ممکن قابل‌فهم باشند. 18 سؤال در خصوص عناصر مسئولیت اجتماعی است که شامل مسئولیت تجاری (6 سؤال)، مسئولیت اخلاقی (6 سؤال) و مسئولیت در جامعه (6 سؤال) می باشد. همچنین 8 سؤال در خصوص ترفیع که شامل تبلیغات (کیفیت ادراکی، 4 سؤال) و تبلیغات (کمیت ادراکی، 4 سؤال) می باشد. همچنین این پرسشنامه شامل 12 سؤال برای سنجش تصمیم گیری به قصد خرید می باشد که شامل 3 سؤال برای سنجش اعتماد، شامل 3 سؤال برای سنجش رضایت، شامل 3 سؤال برای سنجش وفاداری و در نهایت شامل 3 سؤال برای سنجش قصد خرید است. برای طراحی این سؤالات از طیف پنج گزینه ای لیکرت استفاده گردیده است.

علت استفاده از مصاحبه نیز در این تحقیق آن است که مصاحبه باعث می شود مصاحبه شونده یا پاسخگو به خوبی نسبت به اهداف و اغراض و مقاصد پرسش ها و نیز تحقق آگاه شود. بنابراین امکان درک، کشف و دریافت پاسخ های مناسب که محقق را برای دستیابی به حقیقت و واقعیت و کشف مجهول کمک نماید، فراهم می شود(حافظ نیا،ص 175 1384). لذا در زمان پاسخگویی به پرسشنامه های این تحقیق، پژوهشگر از طریق مصاحبه ابهامات پاسخ دهندگان را رفع نمود و از این رو تمامی پرسشنامه ها قابلیت استفاده را داشتند.

 بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش

یک آزمون خوب باید از تعدادی ویژگی مطلوب مانند عینیت، سهولت اجرا، عملی بودن، سهولت تعبیر و تفسیر، روایی و پایایی برخوردار باشد. مهم‌ترین موارد ذکرشده در این ویژگی ها، روایی و پایایی است. (مؤمنی، 1386) که در اینجا به بررسی این دو مورد پرداخته می شود. اگر پرسشنامه دارای این دو معیار باشد این بدان معنی است که میزان یا درصد اشتباه محقق در اندازه گیری ملاک ها و عوامل مورد نظر، اگر صفر نباشد به حداقل ممکن می رسد. به طوری که هر چه میزان اشتباه محقق در مورد ملاک ها و عوامل اندازه­گیری کمتر باشد اعتبار و قابلیت آن در اندازه گیری بیشتر می باشد. اعتبار در اندازه گیری را روایی و قابلیت اعتماد را پایایی می گویند. ابزار سنجش باید از روایی و پایایی برخوردار باشد تا محقق بتواند داده های مناسب با تحقیق را گردآوری نماید، ابزار سنجش و آزمون های استاندارد و میزان شده معمولاً از روایی و پایایی مناسبی برخوردارند(سرمد و همکاران، ص 169، 1385).

محقق اقدام به بازنگری و بومی­سازی شاخص­های مورد نظر با همکاری اساتید محترم راهنما و مشاور نموده است. بنابراین شاخص­های بکار رفته در پرسشنامه با ویژگی­های مخصوص فضای تحقیق مطابقت داده شده است. به منظور اجرای هر چه دقیق­تر پرسشنامه­ها و همچنین بررسی مشکلات موجود در روایی و میزان پایایی آن، ابتدا پرسشنامه بر روی گروه کوچک 40 نفری اجرا شد و آلفای کرونباخ برای هر یک از سازه­ها و کل پرسشنامه با استفاده از نرم­افزار SPSS به ترتیبی که در جدول 3-5 مشاهده می­کنید، به دست آمد. در نهایت با اصلاحات لازم پرسشنامه نهایی طراحی شد و در نهایت بر روی گروه نمونه آماری اصلی به اجرا گذاشته شد.

نوع فایل:

قابل ویرایش

فرمت فایل:

doc

تعداد صفحات :

9 صفحه


دریافت فایل


پرسشنامه سنجش میزان اشباعیت بازار(صنعت) مواد غذایی

پرسشنامه,سنجش میزان اشباعیت بازار,صنعت,مواد غذایی,مسئولیت اجتماعی,مسئولیت تجاری,مسئولیت اخلاقی,مسئولیت در جامعه,ترفیع,تبلیغات,کیفیت ادراک?

علوم انسانی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید