پاورپوینت درباره بررسی فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز

پاورپوینت درباره بررسی فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز

این محصول در قالب پاورپوینت (power point) و قابل ویرایش در 49 اسلاید تهیه شده است. در بخش زیر برای اطلاع بیشتر از محتویات این پاورپوینت و اطمینان از خرید، مطالب چند اسلاید آورده شده است. با مطالعه این بخش با اطمینان بیشتر خرید کنید.

لینک دانلود پایین صفحه

 

 

خلاصه

مقدمه:

سینوزیت مزمن به عفونت سینوس های پارانازال گفته می شود که بیش از دوازده هفته ادامه داشته باشد. علایم این بیماری مشابه سینوزیت حاد است با این تفاوت که سردرد و درد صورت و تب در این نوع سینوزیت به ندرت دیده می شود. ابتلا به سینوزیت مزمن در اثر اختلالات میکروآناتومیک خصوصاً در راه های هوایی باریک و نواحی تماس مخاطی بینی و سینوس ها ایجاد می شود. از جمله عوامل زمینه ساز می توان از انحراف سپتوم بینی نام برد.

هدف این مطالعه بررسی شیوع سینوزیت مزمن در بیماران با انحراف سپتوم بینی و همچنین بررسی میزان انسداد راههای تخلیه سینوسی به علت انحراف سپتوم و شدت و مدت بروز سینوزیت مزمن در بیماران مراجعه کننده  به درمانگاه گوش، حلق و بینی مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز می باشد که به عنوان یکی از مراکز اصلی ارجاع  بیماران در شمال غرب ایران است.

 

مواد وروش ها:

این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی – تحلیلی است. موارد مورد مطالعه شامل 100 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن در محدوده سنی 14تا 60 سال می باشند که توسط متخصصین  ENT ویزیت شده اند. اطلاعات بیماران از قبیل سن، جنس، سابقه بیماری سینوزیت ,سابقه درمان دارویي , جراحی برای انحراف بینی (در صورت وجود)، نتیجه سی تی اسکن و ... در برگه پرسشنامه بیمار ثبت شده است. داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری 17 SPSS مورد بررسی و تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است.

یافته ها:

 40% بیماران با علایم مشکوک به سینوزیت,مبتلا به سینوزیت مزمن بوده اند. شایعترین علت سینوزیت این بیماران انحراف سپتوم بینی بوده است. 12% بیماران سابقه سپتوپلاستی داشته اند. در 38% بیماران سابقه ترومای بینی وجود داشته است. بین انحراف تيغه بيني و جنسيت رابطه معني‌داري وجود داشته است. در زنان انحراف سپتوم به راست و در مردان انحراف سپتوم به چپ به طور معناداری بیشتر بوده است. بین انحراف تيغه بيني و سابقه تروما رابطه معني‌داري وجود دارد. در بیمارانی که سابقه سپتوپلاستي نداشته اند، انحراف به طرف راست بیشتر بوده است.

نتیجه گیری: با توجه به ارتباط سینوزیت مزمن با انحراف سپتوم بینی بنظر می رسد تعیین روش های درمانی و پروفیلاکسی موثر بر سینوزیت و انجام روش های تشخیصی لازم و مناسب در افراد دارای انحراف سپتوم بینی ضروری می باشد.

کلمات کلیدی: سینوزیت، سینوزیت مزمن، انحراف سپتوم بینی


دریافت فایل


پاورپوینت درباره بررسی فراوانی انحراف سپتوم بینی در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز

پاورپوینت,انحراف سپتوم بینی,سینوزیت,سینوزیت مزمن

علوم پزشکی

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید