پاورپوینت برنامه بيمارستان درحوادث غير مترقبه

پاورپوینت برنامه بيمارستان درحوادث غير مترقبه

فرمت فایل : پاورپوینت قابل ویرایش      تعداد اسلاید: 17

 

قسمتی از پاورپوینت :

 

•هر ساله در كشور ما حوادث غير مترقبه موجب از دست رفتن  قابل توجهي از سرمايه هاي انساني و اقتصـادي شده و آسيب هاي جاني، مالي ،رواني واجتماعي ،مانعي جدي تر در سر راه توسعه، فراهم مي آورد.
•اين حوادث كه  اغلب ، تهديدي جدي براي سلامتي مردم  هستند ودر هنگام بروز، نقش ارزشمند ارائه خدمات بهداشتي و درماني را بيش از پيش، روشن مي سازند.
•بيمارستان بعنوان يكی از اركان اصلي ارائه خدمات در هنگام بروز حوادث غيــــر مترقبه ، در صورتيكه بتواند براي اينگونه مواقع  علاوه بر تدارك پيش بيني شده ، برنـــــــامه اي ساده، فراگير و قابل اجرا داشته باشد ، سهـــم مهمي در بازگرداندن جامعه در معرض، به حالت عادي و آرامش خواهد داشت.
•بيمارستان ، مي بايست بتواند درهنگام بروز هر حادثه غير مترقبه در داخل و خارج از فضاي بيمارستاني،بهينـه ترين خدمات را به بيشترين جمعيت ارائه نمايد.توجه به جنبه هاي مختلف مديريت برنامه ريزي، سازماندهي و ارزيابي ميتواند در اين مواقع سهم اساسي در كاهش مورتاليته و افزايش موربيديته داشته باشد.
• در كشور هاي توسعه يافته ايجاد سرويس هاي تروما، رشته تخصصي طب اورژانس و حوادث، حتي در شرايط عادي بعنوان يك ضرورت شناخته شده وبيمارستـــان هاي بدون برنــــامه براي حوادث غير مترقبه را فاقد صلاحيت ارزشيابي مي شناسند.
•با عنايت به اين  احساس نياز وضرورت ، براي ارائه طرح تدارك و برنامه اي كه با توجه به امكانـــات موجود مطرح شده و هزينه اي در برنداشته باشد،، نسبت به تهيه و تقديم مجموعه اي تحت عنوان مديريت و برنامه بيمارستـان در حوادث غير مترقبه اقدام شده است.

 

  واژه ها و تعاريف

Disaster- حوادث غير مترقبه :پديده اي با وقوع ناگهاني است كه در برخورد با آن نيازمند كمك خارجي هستيم.
Hospital Disaster: عبارتست از وضعيتي كه فراتر از توان روزانه دپارتمان اورژانس يك بيمارستان باشد.

اين وضعيت مي تواند نتيجه موراد ذيل باشد:

  1. Mass Cusualty Incident(MCI ) a: عبارتست ازحادثه غير مترقبه اي كه تعداد زيادي كشته و مجروح بدنبال داشته باشد.
  2. حضور مجروح يا بيماري كه درمان او در توان اورژانس بيمارستان نباشد.
  3. حضور فردي كه ماهيت حضورش ،جريان معمول فرايند هاي ارائه خدمات تشخيصي و درماني را در اورژانس مختل نمايد.
  4. داخلي(وقوع در داخل بيمارستان) شامل: قطع برق،آب، آسيب بيمارستان در جريان سيل ، زلزله،آتش سوزي ، انفجار،شيميايي/هسته اي،فقدان گازهاي طبي،خرابي آسانسور
  5. خارجي(وقوع در خارج از بيمارستان)شامل:
Disaster Analysis- آناليز بحران: شناسايي حو.ادثي كه احتمال وقوع آن در جامعه و مكان مورد نظر بيشتر باشد.
Hospital Disaster Plan: برنامه اي است كه بتوان با استفاده از اقدامات طرح شده در آن بهترين خدمات را ، در منطقي ترين زمان ممكنه، به آسيب ديدگان موجود در بيمارستان و يا ارجاع شده به بيمارستان ،ارائه نمود.
انواع حوادث غير مترقبه:

طبيعي:زلزله،سيل ، طوفان،صاعقه، بهمن،گرد باد،آتش سوزي، آتشفشان

غير طبيعي:جنگ،حوادث تروريستي،شيميايي،ميكروبي، هسته اي، تصادفات جاده اي،حوادث صنعتي، قطار، هواپيما،آوار ساختماني،آوارگان، Mass Gadering مانند حادثه استاديوم در ايران و يا آتش سوزي

 
Triageترياژ: مشتقي از واژه فرانسوي به معناي دسته بندي بوده و در بيمارستان به معناي دسته بندي بيماران و مجروحان و تعيين ميزان نياز به سرعت رسيدگي به آنان است.
Hospital Emergency Incident command System: (HEICS)a:ستاد فرماندهي بحران بيمارستاني

عبارتست از ستادي اجرايي كه بتواند در موارد بحران سطح اول  مديريت بر فرايند هاي ارائه خدمات را در موارد بروز حوادث غير مترقبه برعهده گيرد. اين ستاد در محل مشخصي در بيمارستان  و با حضور حداقل يك پزشك،، يك پرستار و يك نفر از امور اداري بيمارستان تشكيل و فعال مي گردد.

Walking wounded: مجروحاني كه ميتوانند راه بروند.
Presurgical Holding Traige: انجام ترياژ توسط جراح در  مقابل اتاق عمل براي  مجروحان نيازمند جراحي

دریافت فایل


پاورپوینت برنامه بيمارستان درحوادث غير مترقبه

پاورپوینت برنامه بیمارستان درحوادث غیر مترقبه, پاورپوینت ,برنامه ,بیمارستان ,حوادث ,غیر مترقبه

عمومی و آزاد

فایل های جدید

یکی از تب ها رو انتخاب بکنید